|
|
Kommune |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risør |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totalt |
|
Alder |
|
Utdanning |
|
Kjønn |
|
Kommunesammenslåing |
|
Målsetting om å
redusere kommuner |
|
Poststed |
|
|
Totalt (n=600) |
|
Under 30 år (n=50) |
30-44 år (n=71) |
45-59 år (n=164) |
60+ år (n=315) |
|
Grunnskole (n=63) |
VGS (n=274) |
Universitet/høgskole kort
(n=158) |
Universitet/høyskole lang (n=97) |
|
Mann (n=325) |
Kvinne (n=275) |
|
Total (n=600) |
For (n=327) |
Mot (n=246) |
Vet ikke/ubesvart (n=27) |
|
Enig / verken enig eller
uenig i målsetting om færre kommuner (n=373) |
Uenig i målsetting om færre
kommuner (n=219) |
Vet ikke/ubesvart (n=8) |
|
AKLAND (n=21) |
RISØR (n=465) |
SØNDELED (n=70) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Målsetting
om færre kommuner |
1 - Helt enig |
21% |
|
6% |
24% |
19% |
29% |
|
17% |
16% |
28% |
40% |
|
23% |
18% |
|
21% |
39% |
5% |
0% |
|
37% |
0% |
0% |
|
29% |
21% |
22% |
|
2 |
9% |
|
4% |
7% |
14% |
9% |
|
8% |
7% |
12% |
13% |
|
10% |
8% |
|
9% |
13% |
3% |
15% |
|
15% |
0% |
0% |
|
6% |
9% |
3% |
|
3 |
27% |
|
28% |
23% |
31% |
25% |
|
33% |
28% |
25% |
18% |
|
29% |
25% |
|
27% |
28% |
23% |
61% |
|
48% |
0% |
0% |
|
7% |
29% |
29% |
|
4 |
15% |
|
21% |
18% |
11% |
12% |
|
5% |
17% |
14% |
14% |
|
15% |
15% |
|
15% |
10% |
20% |
18% |
|
0% |
35% |
0% |
|
28% |
13% |
19% |
|
5 - Helt uenig |
27% |
|
39% |
26% |
22% |
24% |
|
34% |
29% |
21% |
15% |
|
21% |
33% |
|
27% |
9% |
47% |
5% |
|
0% |
65% |
0% |
|
31% |
27% |
21% |
|
IKKE LES: Vet ikke \
ubesvart |
2% |
|
3% |
3% |
2% |
1% |
|
3% |
3% |
0% |
0% |
|
2% |
2% |
|
2% |
2% |
2% |
0% |
|
0% |
0% |
100% |
|
0% |
1% |
5% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunesammenslåing |
For |
48% |
|
25% |
55% |
55% |
53% |
|
39% |
43% |
61% |
66% |
|
54% |
43% |
|
48% |
100% |
0% |
0% |
|
68% |
21% |
50% |
|
28% |
48% |
50% |
|
Mot |
48% |
|
71% |
44% |
39% |
42% |
|
56% |
52% |
35% |
32% |
|
42% |
53% |
|
48% |
0% |
100% |
0% |
|
26% |
77% |
50% |
|
72% |
47% |
46% |
|
Vet ikke/ubesvart |
4% |
|
4% |
1% |
6% |
5% |
|
4% |
5% |
4% |
2% |
|
4% |
4% |
|
4% |
0% |
0% |
100% |
|
6% |
2% |
0% |
|
0% |
5% |
4% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
På
en skala fra 1 til 5, der 1 er svært positiv og 5 er svært negativ, hvor
positiv eller negativ er du til en ny storko |
1 - Svært positiv |
11% |
|
16% |
12% |
9% |
9% |
|
4% |
13% |
13% |
8% |
|
18% |
5% |
|
11% |
18% |
5% |
9% |
|
13% |
9% |
15% |
|
21% |
11% |
4% |
|
2 |
6% |
|
2% |
7% |
7% |
7% |
|
13% |
4% |
8% |
6% |
|
7% |
5% |
|
6% |
9% |
3% |
0% |
|
9% |
1% |
0% |
|
13% |
6% |
6% |
|
3 |
16% |
|
12% |
14% |
18% |
17% |
|
11% |
16% |
12% |
23% |
|
15% |
16% |
|
16% |
24% |
7% |
23% |
|
21% |
8% |
20% |
|
12% |
15% |
20% |
|
4 |
13% |
|
19% |
10% |
14% |
11% |
|
12% |
12% |
20% |
13% |
|
12% |
15% |
|
13% |
14% |
12% |
20% |
|
16% |
10% |
0% |
|
3% |
13% |
13% |
|
5 - Svært negativ |
52% |
|
44% |
56% |
52% |
55% |
|
53% |
54% |
46% |
49% |
|
48% |
57% |
|
52% |
34% |
71% |
48% |
|
40% |
71% |
22% |
|
50% |
53% |
57% |
|
IKKE LES: Vet ikke \
ubesvart |
2% |
|
6% |
0% |
1% |
1% |
|
6% |
2% |
1% |
1% |
|
1% |
3% |
|
2% |
1% |
3% |
0% |
|
1% |
1% |
43% |
|
0% |
2% |
0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dersom
din kommune skulle slå seg sammen med én eller flere av nabokommunene, hvilke
kommuner ønsker du at <kommune> skal slå seg sammen med? |
Arendal |
5% |
|
4% |
6% |
8% |
3% |
|
1% |
5% |
5% |
8% |
|
6% |
4% |
|
5% |
7% |
2% |
16% |
|
6% |
4% |
0% |
|
11% |
5% |
0% |
|
Grimstad |
1% |
|
2% |
0% |
2% |
0% |
|
0% |
2% |
0% |
1% |
|
2% |
1% |
|
1% |
2% |
1% |
0% |
|
1% |
2% |
0% |
|
5% |
1% |
0% |
|
Froland |
1% |
|
0% |
0% |
2% |
1% |
|
0% |
1% |
0% |
1% |
|
1% |
0% |
|
1% |
1% |
0% |
0% |
|
1% |
0% |
0% |
|
5% |
0% |
1% |
|
Gjerstad |
74% |
|
62% |
77% |
75% |
77% |
|
69% |
71% |
81% |
86% |
|
76% |
71% |
|
74% |
83% |
64% |
73% |
|
81% |
66% |
32% |
|
63% |
73% |
86% |
|
Tvedestrand |
37% |
|
30% |
33% |
45% |
38% |
|
31% |
34% |
44% |
54% |
|
40% |
34% |
|
37% |
49% |
27% |
18% |
|
42% |
32% |
24% |
|
70% |
34% |
42% |
|
Vegårshei |
33% |
|
8% |
34% |
41% |
41% |
|
29% |
28% |
44% |
50% |
|
36% |
30% |
|
33% |
51% |
16% |
15% |
|
41% |
23% |
20% |
|
28% |
33% |
32% |
|
Åmli |
6% |
|
2% |
5% |
5% |
9% |
|
5% |
5% |
8% |
8% |
|
8% |
4% |
|
6% |
11% |
2% |
0% |
|
7% |
4% |
0% |
|
18% |
6% |
4% |
|
Birkenes |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
Fyresdal |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
2% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
Nissedal |
0% |
|
0% |
0% |
1% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
Drangedal |
1% |
|
0% |
1% |
1% |
1% |
|
0% |
0% |
1% |
0% |
|
1% |
0% |
|
1% |
1% |
0% |
3% |
|
1% |
0% |
0% |
|
0% |
1% |
0% |
|
Lillesand |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
Kragerø |
10% |
|
3% |
16% |
10% |
10% |
|
11% |
8% |
13% |
14% |
|
8% |
11% |
|
10% |
13% |
7% |
10% |
|
10% |
9% |
0% |
|
6% |
11% |
7% |
|
Andre, noter... |
3% |
|
5% |
0% |
3% |
3% |
|
5% |
3% |
1% |
1% |
|
2% |
3% |
|
3% |
2% |
3% |
7% |
|
2% |
4% |
0% |
|
0% |
2% |
0% |
|
Vet ikke \ ubesvart |
11% |
|
14% |
9% |
9% |
11% |
|
14% |
11% |
10% |
6% |
|
10% |
12% |
|
11% |
8% |
14% |
9% |
|
9% |
11% |
57% |
|
6% |
13% |
3% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hva
er det mest negative med en eventuell sammenslåing av to eller flere kommuner
i regionen Østre Agder? |
Fungerer godt\ fornøyd med
slik det er |
2% |
|
0% |
4% |
3% |
1% |
|
1% |
1% |
3% |
1% |
|
0% |
3% |
|
2% |
0% |
3% |
5% |
|
1% |
3% |
0% |
|
0% |
2% |
2% |
|
Blir en utkant\
'"'forsvinner'"' i storkommune |
19% |
|
21% |
19% |
20% |
17% |
|
19% |
19% |
16% |
23% |
|
18% |
20% |
|
19% |
19% |
19% |
11% |
|
16% |
21% |
50% |
|
19% |
19% |
25% |
|
Blir for stor\ bra med små
kommuner |
14% |
|
15% |
18% |
11% |
13% |
|
8% |
16% |
13% |
11% |
|
14% |
15% |
|
14% |
13% |
16% |
12% |
|
11% |
19% |
0% |
|
5% |
14% |
15% |
|
Stor avstand til
kommunesenter\ dårlig tilgjengelighet til tjenester |
16% |
|
12% |
5% |
21% |
19% |
|
17% |
13% |
21% |
21% |
|
17% |
14% |
|
16% |
17% |
14% |
21% |
|
18% |
13% |
8% |
|
20% |
16% |
20% |
|
Dårligere tjenester\ tilbud |
7% |
|
8% |
10% |
11% |
2% |
|
5% |
7% |
7% |
8% |
|
9% |
5% |
|
7% |
5% |
8% |
8% |
|
6% |
8% |
0% |
|
11% |
7% |
3% |
|
Mindre oversiktlig |
4% |
|
6% |
2% |
4% |
5% |
|
1% |
4% |
7% |
7% |
|
3% |
6% |
|
4% |
3% |
6% |
4% |
|
3% |
6% |
15% |
|
0% |
5% |
5% |
|
Dårligere lokaldemokrati\
langt unna maktsentrum\ får mindre å si politisk |
12% |
|
14% |
9% |
16% |
10% |
|
6% |
12% |
14% |
22% |
|
11% |
14% |
|
12% |
9% |
16% |
8% |
|
11% |
15% |
0% |
|
25% |
13% |
9% |
|
Ser ikke fordeler med\ har
ikke tro på storkommuner\ kommunesammenslåing |
1% |
|
0% |
2% |
2% |
2% |
|
5% |
1% |
1% |
2% |
|
1% |
2% |
|
1% |
1% |
2% |
2% |
|
1% |
2% |
0% |
|
0% |
2% |
0% |
|
Svekket lokal identitet\
tilhørighet\ nærhet til egen kommune |
6% |
|
6% |
7% |
8% |
4% |
|
2% |
6% |
7% |
9% |
|
7% |
5% |
|
6% |
5% |
7% |
4% |
|
4% |
8% |
0% |
|
8% |
5% |
8% |
|
Økonomi\ sløsing av penger\
pengene blir brukt andre steder |
4% |
|
3% |
2% |
5% |
4% |
|
1% |
4% |
7% |
3% |
|
3% |
4% |
|
4% |
4% |
4% |
2% |
|
3% |
5% |
11% |
|
3% |
4% |
4% |
|
Ser ingen ulemper |
10% |
|
4% |
6% |
10% |
16% |
|
9% |
10% |
7% |
13% |
|
12% |
8% |
|
10% |
18% |
2% |
1% |
|
14% |
5% |
3% |
|
14% |
11% |
4% |
|
Annet, noter... |
16% |
|
13% |
26% |
18% |
12% |
|
11% |
15% |
26% |
19% |
|
19% |
14% |
|
16% |
15% |
17% |
24% |
|
16% |
17% |
15% |
|
13% |
17% |
17% |
|
Ubesvart \ Vet ikke |
13% |
|
24% |
11% |
7% |
13% |
|
22% |
17% |
4% |
1% |
|
12% |
15% |
|
13% |
11% |
14% |
28% |
|
16% |
11% |
10% |
|
7% |
13% |
11% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hva
er det mest positive med en eventuell sammenslåing av to eller flere kommuner
i regionen Østre Agder? |
Bedre\ større fagmiljø\ økt
kompetanse |
10% |
|
3% |
12% |
14% |
10% |
|
4% |
7% |
16% |
28% |
|
8% |
12% |
|
10% |
17% |
4% |
2% |
|
12% |
7% |
3% |
|
3% |
10% |
15% |
|
Bedre økonomi\ spare penger |
16% |
|
13% |
22% |
15% |
16% |
|
17% |
17% |
13% |
15% |
|
18% |
14% |
|
16% |
21% |
12% |
13% |
|
19% |
13% |
0% |
|
6% |
16% |
15% |
|
Bedre samferdsel\
infrastruktur\ kollektivtransport |
3% |
|
6% |
5% |
3% |
2% |
|
9% |
2% |
3% |
9% |
|
4% |
3% |
|
3% |
4% |
3% |
0% |
|
3% |
4% |
0% |
|
0% |
3% |
3% |
|
For liten alene\ bli større |
3% |
|
0% |
3% |
2% |
4% |
|
1% |
2% |
3% |
6% |
|
4% |
1% |
|
3% |
5% |
0% |
3% |
|
3% |
2% |
0% |
|
0% |
2% |
2% |
|
Effektivisering\ stordrift |
10% |
|
8% |
17% |
9% |
8% |
|
11% |
7% |
17% |
12% |
|
12% |
7% |
|
10% |
17% |
2% |
16% |
|
15% |
3% |
15% |
|
7% |
10% |
8% |
|
Mindre administrasjon\
byråkrati |
17% |
|
14% |
23% |
14% |
19% |
|
11% |
18% |
22% |
13% |
|
19% |
16% |
|
17% |
26% |
9% |
19% |
|
23% |
11% |
10% |
|
7% |
19% |
20% |
|
Bedre tilbud på helse og
omsorg |
4% |
|
3% |
4% |
3% |
5% |
|
5% |
3% |
5% |
9% |
|
4% |
4% |
|
4% |
5% |
2% |
5% |
|
4% |
3% |
0% |
|
2% |
4% |
2% |
|
Flere tjenester\ bedre
tilbud (uspes.) |
9% |
|
16% |
5% |
7% |
8% |
|
12% |
8% |
6% |
14% |
|
9% |
8% |
|
9% |
10% |
7% |
0% |
|
9% |
8% |
0% |
|
18% |
7% |
14% |
|
Bedre\ bedre kvalitet på
tjenester\ service (uspes.) |
4% |
|
1% |
6% |
6% |
4% |
|
0% |
3% |
6% |
13% |
|
5% |
4% |
|
4% |
8% |
1% |
0% |
|
5% |
2% |
25% |
|
0% |
4% |
7% |
|
Klarer ikke å levere
pålagte oppgaver\ opprettholde tjenestenivå i dag |
1% |
|
0% |
1% |
2% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
4% |
|
0% |
1% |
|
1% |
1% |
0% |
0% |
|
1% |
0% |
11% |
|
0% |
0% |
2% |
|
Allerede godt samarbeid |
2% |
|
0% |
0% |
3% |
4% |
|
3% |
2% |
2% |
3% |
|
4% |
1% |
|
2% |
4% |
1% |
5% |
|
3% |
1% |
0% |
|
0% |
2% |
3% |
|
Ser ingen fordeler |
18% |
|
11% |
12% |
21% |
23% |
|
24% |
18% |
16% |
10% |
|
17% |
19% |
|
18% |
2% |
35% |
7% |
|
9% |
31% |
8% |
|
38% |
17% |
17% |
|
Annet, noter... |
14% |
|
14% |
15% |
16% |
13% |
|
15% |
14% |
12% |
18% |
|
15% |
13% |
|
14% |
17% |
11% |
19% |
|
19% |
9% |
0% |
|
17% |
15% |
12% |
|
Ubesvart \ Vet ikke |
15% |
|
27% |
12% |
13% |
11% |
|
7% |
20% |
8% |
7% |
|
11% |
19% |
|
15% |
5% |
23% |
33% |
|
11% |
19% |
40% |
|
10% |
17% |
11% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andre
kommuner for sammenlåing: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Svar |
Frekvens |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det
har ikke så mye å si hvilken kommune Risør slås sammen med. |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Flest
mulig |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Frangdal |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ingen |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingen |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kragerø |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sannidal |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sognedaleh |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stiller
meg tvilende til sammenslåingstanken fordi det har for høyt tempo og gir
innbyggerne en følelse av tvang. For lite gjennomtenkt. |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
telemark |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
telemark. |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vevang |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andre
negative argumenter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De
funksjonshemmede blir hardest rammet i en mulig kommunesammenslåing |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ikke
noe negativt- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
internt
bråk i toppen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kommunene
havner på utsiden, kan ikke samarbeide
selv som en kommune. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noen
må kjøre lenger til arbeid og tjenester. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ser
ingen ulemper |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andre
positive argumenter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bedre
tilbud på skole |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|