|
|
Kommune |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gjerstad |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totalt |
|
Alder |
|
Utdanning |
|
Kjønn |
|
Kommunesammenslåing |
|
Målsetting om å
redusere kommuner |
|
Poststed |
|
|
Totalt (n=398) |
|
Under 30 år (n=38) |
30-44 år (n=77) |
45-59 år (n=103) |
60+ år (n=180) |
|
Grunnskole (n=67) |
VGS (n=203) |
Universitet/høgskole kort
(n=80) |
Universitet/høyskole lang (n=42) |
|
Mann (n=214) |
Kvinne (n=184) |
|
Total (n=398) |
For (n=176) |
Mot (n=182) |
Vet ikke/ubesvart (n=40) |
|
Enig / verken enig eller
uenig i målsetting om færre kommuner (n=248) |
Uenig i målsetting om færre
kommuner (n=140) |
Vet ikke/ubesvart (n=10) |
|
GJERSTAD (n=164) |
SUNDEBRU (n=210) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Målsetting
om færre kommuner |
1 - Helt enig |
24% |
|
25% |
24% |
23% |
24% |
|
13% |
26% |
25% |
34% |
|
24% |
24% |
|
24% |
44% |
9% |
7% |
|
38% |
0% |
0% |
|
21% |
24% |
|
2 |
11% |
|
6% |
12% |
12% |
13% |
|
11% |
11% |
12% |
16% |
|
9% |
13% |
|
11% |
12% |
9% |
19% |
|
18% |
0% |
0% |
|
12% |
11% |
|
3 |
28% |
|
32% |
34% |
22% |
24% |
|
28% |
27% |
28% |
28% |
|
26% |
29% |
|
28% |
30% |
20% |
57% |
|
44% |
0% |
0% |
|
27% |
30% |
|
4 |
10% |
|
4% |
13% |
10% |
10% |
|
8% |
10% |
9% |
14% |
|
12% |
7% |
|
10% |
5% |
15% |
6% |
|
0% |
28% |
0% |
|
9% |
11% |
|
5 - Helt uenig |
25% |
|
30% |
17% |
29% |
26% |
|
39% |
25% |
19% |
8% |
|
27% |
23% |
|
25% |
6% |
46% |
6% |
|
0% |
72% |
0% |
|
29% |
22% |
|
IKKE LES: Vet ikke \
ubesvart |
2% |
|
3% |
0% |
5% |
2% |
|
2% |
2% |
6% |
0% |
|
2% |
3% |
|
2% |
3% |
1% |
6% |
|
0% |
0% |
100% |
|
2% |
2% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunesammenslåing |
For |
43% |
|
45% |
45% |
45% |
39% |
|
30% |
42% |
53% |
68% |
|
43% |
44% |
|
43% |
100% |
0% |
0% |
|
59% |
14% |
48% |
|
39% |
45% |
|
Mot |
47% |
|
47% |
44% |
48% |
48% |
|
58% |
48% |
43% |
18% |
|
51% |
42% |
|
47% |
0% |
100% |
0% |
|
28% |
82% |
26% |
|
51% |
45% |
|
Vet ikke/ubesvart |
10% |
|
8% |
11% |
7% |
13% |
|
12% |
10% |
4% |
15% |
|
6% |
13% |
|
10% |
0% |
0% |
100% |
|
13% |
3% |
25% |
|
9% |
10% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
På
en skala fra 1 til 5, der 1 er svært positiv og 5 er svært negativ, hvor
positiv eller negativ er du til en ny storko |
1 - Svært positiv |
9% |
|
6% |
8% |
10% |
10% |
|
8% |
10% |
6% |
3% |
|
12% |
6% |
|
9% |
17% |
2% |
2% |
|
13% |
1% |
0% |
|
7% |
7% |
|
2 |
9% |
|
6% |
10% |
12% |
7% |
|
5% |
8% |
12% |
18% |
|
11% |
7% |
|
9% |
16% |
3% |
5% |
|
12% |
3% |
0% |
|
11% |
7% |
|
3 |
15% |
|
28% |
14% |
11% |
11% |
|
21% |
15% |
16% |
7% |
|
13% |
17% |
|
15% |
20% |
9% |
20% |
|
21% |
6% |
11% |
|
17% |
14% |
|
4 |
13% |
|
12% |
10% |
18% |
13% |
|
14% |
14% |
8% |
22% |
|
10% |
17% |
|
13% |
13% |
11% |
26% |
|
14% |
10% |
37% |
|
12% |
14% |
|
5 - Svært negativ |
51% |
|
45% |
53% |
48% |
56% |
|
49% |
50% |
56% |
45% |
|
53% |
50% |
|
51% |
32% |
71% |
40% |
|
38% |
75% |
33% |
|
51% |
53% |
|
IKKE LES: Vet ikke \
ubesvart |
3% |
|
4% |
5% |
1% |
2% |
|
3% |
3% |
2% |
5% |
|
2% |
4% |
|
3% |
2% |
3% |
6% |
|
2% |
4% |
19% |
|
2% |
4% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dersom
din kommune skulle slå seg sammen med én eller flere av nabokommunene, hvilke
kommuner ønsker du at <kommune> skal slå seg sammen med? |
Arendal |
2% |
|
0% |
3% |
3% |
2% |
|
4% |
2% |
2% |
4% |
|
4% |
0% |
|
2% |
5% |
0% |
0% |
|
4% |
0% |
0% |
|
2% |
3% |
|
Grimstad |
1% |
|
0% |
2% |
1% |
1% |
|
0% |
1% |
1% |
3% |
|
2% |
0% |
|
1% |
2% |
0% |
0% |
|
1% |
0% |
0% |
|
1% |
1% |
|
Froland |
1% |
|
0% |
2% |
2% |
1% |
|
0% |
2% |
1% |
4% |
|
2% |
1% |
|
1% |
3% |
0% |
0% |
|
2% |
1% |
0% |
|
1% |
2% |
|
Risør |
48% |
|
34% |
58% |
44% |
52% |
|
42% |
43% |
67% |
75% |
|
45% |
51% |
|
48% |
67% |
31% |
47% |
|
57% |
34% |
17% |
|
50% |
47% |
|
Tvedestrand |
16% |
|
7% |
18% |
24% |
16% |
|
15% |
14% |
20% |
36% |
|
18% |
15% |
|
16% |
28% |
8% |
8% |
|
20% |
12% |
0% |
|
18% |
17% |
|
Vegårshei |
47% |
|
40% |
41% |
49% |
55% |
|
46% |
46% |
50% |
53% |
|
48% |
46% |
|
47% |
54% |
40% |
48% |
|
49% |
44% |
37% |
|
50% |
45% |
|
Åmli |
13% |
|
2% |
20% |
14% |
13% |
|
11% |
12% |
21% |
11% |
|
12% |
14% |
|
13% |
15% |
12% |
10% |
|
12% |
15% |
0% |
|
15% |
12% |
|
Birkenes |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
Fyresdal |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
Nissedal |
2% |
|
4% |
3% |
0% |
2% |
|
0% |
2% |
6% |
0% |
|
0% |
4% |
|
2% |
1% |
3% |
2% |
|
3% |
2% |
0% |
|
4% |
1% |
|
Drangedal |
12% |
|
2% |
14% |
15% |
15% |
|
7% |
11% |
18% |
20% |
|
11% |
13% |
|
12% |
7% |
16% |
13% |
|
11% |
13% |
24% |
|
15% |
10% |
|
Lillesand |
0% |
|
0% |
0% |
1% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
1% |
|
0% |
0% |
1% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
1% |
|
Kragerø |
28% |
|
23% |
27% |
33% |
28% |
|
17% |
30% |
27% |
34% |
|
31% |
25% |
|
28% |
29% |
27% |
24% |
|
27% |
29% |
20% |
|
25% |
31% |
|
Andre, noter... |
5% |
|
4% |
5% |
8% |
3% |
|
4% |
6% |
0% |
6% |
|
4% |
6% |
|
5% |
2% |
7% |
9% |
|
4% |
7% |
13% |
|
6% |
5% |
|
Vet ikke \ ubesvart |
12% |
|
20% |
10% |
9% |
13% |
|
19% |
11% |
11% |
10% |
|
14% |
11% |
|
12% |
7% |
16% |
18% |
|
11% |
14% |
30% |
|
14% |
10% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hva
er det mest negative med en eventuell sammenslåing av to eller flere kommuner
i regionen Østre Agder? |
Fungerer godt\ fornøyd med
slik det er |
3% |
|
2% |
2% |
4% |
2% |
|
4% |
3% |
1% |
0% |
|
2% |
3% |
|
3% |
1% |
4% |
2% |
|
2% |
4% |
0% |
|
3% |
3% |
|
Blir en utkant\
'"'forsvinner'"' i storkommune |
22% |
|
11% |
26% |
26% |
22% |
|
14% |
21% |
33% |
20% |
|
23% |
21% |
|
22% |
24% |
21% |
13% |
|
23% |
20% |
7% |
|
25% |
20% |
|
Blir for stor\ bra med små
kommuner |
9% |
|
10% |
7% |
9% |
11% |
|
9% |
9% |
10% |
9% |
|
5% |
12% |
|
9% |
5% |
14% |
3% |
|
7% |
14% |
6% |
|
11% |
8% |
|
Stor avstand til
kommunesenter\ dårlig tilgjengelighet til tjenester |
23% |
|
16% |
30% |
23% |
23% |
|
11% |
24% |
29% |
34% |
|
20% |
26% |
|
23% |
19% |
27% |
22% |
|
24% |
23% |
13% |
|
22% |
26% |
|
Dårligere tjenester\ tilbud |
4% |
|
2% |
4% |
5% |
6% |
|
7% |
4% |
4% |
2% |
|
5% |
4% |
|
4% |
1% |
8% |
3% |
|
2% |
8% |
13% |
|
4% |
5% |
|
Mindre oversiktlig |
3% |
|
0% |
4% |
5% |
3% |
|
5% |
3% |
3% |
0% |
|
2% |
4% |
|
3% |
3% |
2% |
8% |
|
3% |
3% |
6% |
|
4% |
3% |
|
Dårligere lokaldemokrati\
langt unna maktsentrum\ får mindre å si politisk |
8% |
|
2% |
9% |
11% |
8% |
|
3% |
9% |
8% |
11% |
|
9% |
7% |
|
8% |
7% |
9% |
5% |
|
6% |
11% |
9% |
|
10% |
7% |
|
Ser ikke fordeler med\ har
ikke tro på storkommuner\ kommunesammenslåing |
3% |
|
9% |
0% |
2% |
2% |
|
2% |
4% |
1% |
0% |
|
4% |
2% |
|
3% |
0% |
5% |
5% |
|
2% |
3% |
0% |
|
3% |
3% |
|
Svekket lokal identitet\
tilhørighet\ nærhet til egen kommune |
6% |
|
5% |
6% |
7% |
5% |
|
8% |
6% |
5% |
10% |
|
7% |
5% |
|
6% |
6% |
6% |
6% |
|
5% |
7% |
9% |
|
8% |
5% |
|
Økonomi\ sløsing av penger\
pengene blir brukt andre steder |
5% |
|
2% |
6% |
8% |
4% |
|
7% |
6% |
1% |
0% |
|
6% |
5% |
|
5% |
5% |
6% |
4% |
|
5% |
6% |
6% |
|
5% |
6% |
|
Ser ingen ulemper |
6% |
|
4% |
7% |
7% |
7% |
|
4% |
6% |
6% |
9% |
|
6% |
7% |
|
6% |
13% |
1% |
2% |
|
8% |
3% |
0% |
|
5% |
6% |
|
Annet, noter... |
14% |
|
14% |
11% |
17% |
13% |
|
10% |
14% |
15% |
18% |
|
15% |
13% |
|
14% |
11% |
17% |
11% |
|
12% |
17% |
23% |
|
17% |
12% |
|
Ubesvart \ Vet ikke |
15% |
|
37% |
9% |
5% |
14% |
|
28% |
13% |
10% |
7% |
|
16% |
14% |
|
15% |
17% |
10% |
29% |
|
17% |
10% |
29% |
|
9% |
15% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hva
er det mest positive med en eventuell sammenslåing av to eller flere kommuner
i regionen Østre Agder? |
Bedre\ større fagmiljø\ økt
kompetanse |
11% |
|
7% |
11% |
15% |
10% |
|
5% |
8% |
21% |
25% |
|
9% |
13% |
|
11% |
19% |
4% |
4% |
|
14% |
5% |
17% |
|
13% |
7% |
|
Bedre økonomi\ spare penger |
20% |
|
26% |
25% |
18% |
12% |
|
10% |
24% |
11% |
26% |
|
21% |
19% |
|
20% |
27% |
12% |
25% |
|
24% |
12% |
13% |
|
20% |
20% |
|
Bedre samferdsel\
infrastruktur\ kollektivtransport |
2% |
|
0% |
3% |
5% |
2% |
|
2% |
3% |
2% |
2% |
|
3% |
2% |
|
2% |
3% |
1% |
2% |
|
3% |
1% |
0% |
|
3% |
2% |
|
For liten alene\ bli større |
3% |
|
0% |
3% |
2% |
5% |
|
1% |
3% |
4% |
4% |
|
3% |
2% |
|
3% |
4% |
0% |
8% |
|
4% |
1% |
0% |
|
3% |
2% |
|
Effektivisering\ stordrift |
8% |
|
8% |
6% |
10% |
8% |
|
1% |
8% |
12% |
14% |
|
8% |
8% |
|
8% |
16% |
1% |
3% |
|
11% |
3% |
7% |
|
7% |
8% |
|
Mindre administrasjon\
byråkrati |
9% |
|
2% |
12% |
8% |
12% |
|
9% |
8% |
16% |
6% |
|
12% |
6% |
|
9% |
15% |
5% |
4% |
|
10% |
7% |
0% |
|
8% |
10% |
|
Bedre tilbud på helse og
omsorg |
1% |
|
0% |
2% |
2% |
2% |
|
1% |
1% |
1% |
4% |
|
2% |
1% |
|
1% |
3% |
0% |
0% |
|
2% |
1% |
0% |
|
1% |
2% |
|
Flere tjenester\ bedre
tilbud (uspes.) |
9% |
|
10% |
14% |
8% |
3% |
|
6% |
7% |
9% |
32% |
|
6% |
11% |
|
9% |
15% |
4% |
8% |
|
13% |
2% |
0% |
|
8% |
10% |
|
Bedre\ bedre kvalitet på
tjenester\ service (uspes.) |
3% |
|
0% |
2% |
5% |
5% |
|
3% |
3% |
3% |
6% |
|
2% |
4% |
|
3% |
5% |
1% |
3% |
|
4% |
2% |
0% |
|
3% |
3% |
|
Klarer ikke å levere
pålagte oppgaver\ opprettholde tjenestenivå i dag |
0% |
|
0% |
1% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
3% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
Allerede godt samarbeid |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
1% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
Ser ingen fordeler |
22% |
|
14% |
18% |
27% |
29% |
|
36% |
23% |
13% |
7% |
|
26% |
19% |
|
22% |
2% |
44% |
11% |
|
10% |
44% |
28% |
|
26% |
21% |
|
Annet, noter... |
14% |
|
10% |
14% |
13% |
15% |
|
8% |
13% |
22% |
14% |
|
13% |
14% |
|
14% |
14% |
11% |
21% |
|
15% |
12% |
6% |
|
15% |
13% |
|
Ubesvart \ Vet ikke |
18% |
|
32% |
13% |
12% |
17% |
|
25% |
19% |
11% |
5% |
|
15% |
21% |
|
18% |
12% |
21% |
29% |
|
18% |
18% |
29% |
|
12% |
22% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andre
kommuner for sammenlåing: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Svar |
Frekvens |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
telemark, bamble |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ingen |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ingen! |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kroken |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liker
både å gå mot øst, og mot vest |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Porsgrunn,
Skjeen |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rangdal |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sannedal |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Telemark |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Telemark. |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
telenark |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vrangdalkroken |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ønsker
generelt en større kommune, og ikke så viktig hvilke kommuner. |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andre
positive argumenter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Profesjonell
ledelse. Vi har ikke det i vår lille kommune. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andre
negative argumenter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|