|
|
Kommune |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Åmli |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totalt |
|
Alder |
|
Utdanning |
|
Kjønn |
|
Kommunesammenslåing |
|
Målsetting om å
redusere kommuner |
|
Poststed |
|
|
Totalt (n=272) |
|
Under 30 år (n=35) |
30-44 år (n=45) |
45-59 år (n=76) |
60+ år (n=116) |
|
Grunnskole (n=33) |
VGS (n=130) |
Universitet/høgskole kort
(n=60) |
Universitet/høyskole lang (n=40) |
|
Mann (n=154) |
Kvinne (n=118) |
|
Total (n=272) |
For (n=89) |
Mot (n=171) |
Vet ikke/ubesvart (n=12) |
|
Enig / verken enig eller
uenig i målsetting om færre kommuner (n=122) |
Uenig i målsetting om færre
kommuner (n=140) |
Vet ikke/ubesvart (n=10) |
|
DØLEMO (n=54) |
NELAUG (n=12) |
SELÅSVATN (n=26) |
ÅMLI (n=162) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Målsetting
om færre kommuner |
1 - Helt enig |
15% |
|
13% |
9% |
22% |
16% |
|
9% |
12% |
30% |
27% |
|
17% |
13% |
|
15% |
49% |
2% |
4% |
|
38% |
0% |
0% |
|
26% |
23% |
23% |
9% |
|
2 |
6% |
|
0% |
10% |
9% |
7% |
|
5% |
7% |
5% |
7% |
|
7% |
6% |
|
6% |
12% |
4% |
9% |
|
16% |
0% |
0% |
|
11% |
0% |
4% |
6% |
|
3 |
18% |
|
14% |
24% |
16% |
20% |
|
28% |
17% |
17% |
25% |
|
21% |
15% |
|
18% |
19% |
17% |
36% |
|
46% |
0% |
0% |
|
16% |
25% |
16% |
20% |
|
4 |
14% |
|
13% |
14% |
17% |
11% |
|
7% |
14% |
20% |
16% |
|
13% |
15% |
|
14% |
6% |
17% |
9% |
|
0% |
25% |
0% |
|
11% |
27% |
21% |
13% |
|
5 - Helt uenig |
42% |
|
57% |
37% |
32% |
40% |
|
47% |
46% |
28% |
25% |
|
38% |
47% |
|
42% |
11% |
56% |
28% |
|
0% |
75% |
0% |
|
33% |
25% |
31% |
49% |
|
IKKE LES: Vet ikke \
ubesvart |
4% |
|
3% |
6% |
3% |
6% |
|
3% |
5% |
0% |
0% |
|
4% |
4% |
|
4% |
4% |
4% |
13% |
|
0% |
0% |
100% |
|
3% |
0% |
4% |
3% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunesammenslåing |
For |
27% |
|
19% |
25% |
37% |
30% |
|
24% |
22% |
46% |
45% |
|
32% |
23% |
|
27% |
100% |
0% |
0% |
|
55% |
8% |
26% |
|
39% |
51% |
38% |
18% |
|
Mot |
68% |
|
81% |
65% |
59% |
65% |
|
73% |
74% |
50% |
49% |
|
66% |
70% |
|
68% |
0% |
100% |
0% |
|
39% |
89% |
61% |
|
48% |
49% |
58% |
81% |
|
Vet ikke/ubesvart |
5% |
|
0% |
9% |
4% |
5% |
|
3% |
4% |
4% |
7% |
|
3% |
7% |
|
5% |
0% |
0% |
100% |
|
6% |
3% |
13% |
|
13% |
0% |
4% |
1% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
På
en skala fra 1 til 5, der 1 er svært positiv og 5 er svært negativ, hvor
positiv eller negativ er du til en ny storko |
1 - Svært positiv |
12% |
|
20% |
9% |
10% |
9% |
|
8% |
13% |
15% |
9% |
|
13% |
11% |
|
12% |
23% |
8% |
4% |
|
19% |
8% |
0% |
|
16% |
23% |
7% |
10% |
|
2 |
5% |
|
6% |
2% |
7% |
4% |
|
0% |
5% |
3% |
7% |
|
5% |
5% |
|
5% |
10% |
2% |
9% |
|
6% |
3% |
17% |
|
2% |
0% |
0% |
5% |
|
3 |
9% |
|
12% |
7% |
13% |
5% |
|
5% |
8% |
17% |
11% |
|
10% |
8% |
|
9% |
18% |
6% |
5% |
|
16% |
5% |
0% |
|
17% |
6% |
9% |
7% |
|
4 |
8% |
|
7% |
13% |
10% |
5% |
|
3% |
10% |
5% |
13% |
|
10% |
6% |
|
8% |
9% |
8% |
13% |
|
17% |
3% |
0% |
|
11% |
0% |
14% |
8% |
|
5 - Svært negativ |
63% |
|
56% |
64% |
59% |
73% |
|
81% |
62% |
59% |
54% |
|
61% |
66% |
|
63% |
39% |
74% |
46% |
|
43% |
80% |
34% |
|
51% |
72% |
66% |
69% |
|
IKKE LES: Vet ikke \
ubesvart |
3% |
|
0% |
5% |
2% |
3% |
|
3% |
2% |
0% |
5% |
|
1% |
4% |
|
3% |
1% |
2% |
22% |
|
0% |
1% |
49% |
|
4% |
0% |
4% |
1% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dersom
din kommune skulle slå seg sammen med én eller flere av nabokommunene, hvilke
kommuner ønsker du at <kommune> skal slå seg sammen med? |
Arendal |
4% |
|
1% |
3% |
9% |
4% |
|
3% |
3% |
5% |
13% |
|
5% |
3% |
|
4% |
10% |
2% |
0% |
|
7% |
2% |
0% |
|
1% |
15% |
13% |
4% |
|
Grimstad |
0% |
|
0% |
0% |
1% |
0% |
|
0% |
0% |
2% |
0% |
|
1% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
Froland |
43% |
|
14% |
42% |
55% |
64% |
|
49% |
38% |
49% |
60% |
|
45% |
41% |
|
43% |
64% |
33% |
54% |
|
61% |
32% |
21% |
|
70% |
51% |
43% |
34% |
|
Gjerstad |
5% |
|
0% |
6% |
8% |
5% |
|
5% |
4% |
4% |
12% |
|
6% |
3% |
|
5% |
12% |
2% |
0% |
|
7% |
3% |
0% |
|
1% |
6% |
4% |
6% |
|
Risør |
1% |
|
0% |
2% |
1% |
2% |
|
0% |
0% |
3% |
5% |
|
1% |
1% |
|
1% |
3% |
0% |
0% |
|
2% |
1% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
2% |
|
Tvedestrand |
6% |
|
6% |
3% |
8% |
7% |
|
6% |
5% |
7% |
9% |
|
7% |
4% |
|
6% |
12% |
4% |
0% |
|
8% |
4% |
0% |
|
1% |
10% |
17% |
6% |
|
Vegårshei |
21% |
|
22% |
20% |
22% |
19% |
|
19% |
22% |
21% |
16% |
|
19% |
22% |
|
21% |
21% |
21% |
5% |
|
24% |
19% |
9% |
|
9% |
58% |
24% |
22% |
|
Birkenes |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
Fyresdal |
3% |
|
0% |
5% |
5% |
3% |
|
7% |
2% |
6% |
3% |
|
6% |
0% |
|
3% |
4% |
3% |
0% |
|
4% |
2% |
9% |
|
2% |
6% |
0% |
4% |
|
Nissedal |
28% |
|
29% |
38% |
23% |
24% |
|
26% |
28% |
33% |
27% |
|
30% |
27% |
|
28% |
23% |
31% |
24% |
|
22% |
33% |
21% |
|
18% |
11% |
6% |
35% |
|
Drangedal |
0% |
|
0% |
0% |
2% |
0% |
|
3% |
0% |
0% |
0% |
|
1% |
0% |
|
0% |
1% |
0% |
0% |
|
1% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
1% |
|
Lillesand |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
1% |
|
0% |
0% |
0% |
2% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
Kragerø |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
0% |
|
Andre, noter... |
6% |
|
4% |
10% |
5% |
3% |
|
6% |
5% |
10% |
0% |
|
4% |
8% |
|
6% |
5% |
6% |
0% |
|
6% |
6% |
0% |
|
5% |
0% |
0% |
8% |
|
Vet ikke \ ubesvart |
17% |
|
27% |
11% |
17% |
14% |
|
13% |
19% |
15% |
9% |
|
18% |
17% |
|
17% |
6% |
21% |
30% |
|
9% |
20% |
53% |
|
11% |
0% |
19% |
21% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hva
er det mest negative med en eventuell sammenslåing av to eller flere kommuner
i regionen Østre Agder? |
Fungerer godt\ fornøyd med
slik det er |
4% |
|
9% |
0% |
2% |
3% |
|
14% |
3% |
0% |
0% |
|
1% |
6% |
|
4% |
0% |
5% |
0% |
|
0% |
6% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
5% |
|
Blir en utkant\
'"'forsvinner'"' i storkommune |
23% |
|
12% |
35% |
25% |
21% |
|
4% |
23% |
36% |
35% |
|
21% |
25% |
|
23% |
23% |
22% |
36% |
|
24% |
24% |
7% |
|
24% |
21% |
6% |
27% |
|
Blir for stor\ bra med små
kommuner |
15% |
|
23% |
13% |
10% |
12% |
|
11% |
17% |
10% |
11% |
|
11% |
18% |
|
15% |
5% |
18% |
26% |
|
7% |
22% |
0% |
|
17% |
15% |
10% |
15% |
|
Stor avstand til
kommunesenter\ dårlig tilgjengelighet til tjenester |
21% |
|
15% |
23% |
23% |
24% |
|
37% |
18% |
22% |
22% |
|
26% |
15% |
|
21% |
20% |
22% |
6% |
|
27% |
18% |
7% |
|
17% |
39% |
16% |
23% |
|
Dårligere tjenester\ tilbud |
9% |
|
10% |
6% |
9% |
12% |
|
7% |
12% |
5% |
1% |
|
9% |
10% |
|
9% |
8% |
10% |
6% |
|
4% |
11% |
32% |
|
7% |
0% |
13% |
9% |
|
Mindre oversiktlig |
4% |
|
0% |
5% |
4% |
6% |
|
10% |
2% |
5% |
5% |
|
4% |
4% |
|
4% |
1% |
5% |
0% |
|
2% |
5% |
0% |
|
9% |
0% |
6% |
2% |
|
Dårligere lokaldemokrati\
langt unna maktsentrum\ får mindre å si politisk |
12% |
|
15% |
14% |
11% |
10% |
|
5% |
10% |
21% |
35% |
|
14% |
11% |
|
12% |
11% |
14% |
3% |
|
15% |
11% |
0% |
|
10% |
0% |
9% |
15% |
|
Ser ikke fordeler med\ har
ikke tro på storkommuner\ kommunesammenslåing |
1% |
|
0% |
0% |
3% |
1% |
|
3% |
0% |
4% |
0% |
|
1% |
1% |
|
1% |
0% |
1% |
4% |
|
1% |
1% |
0% |
|
2% |
0% |
0% |
0% |
|
Svekket lokal identitet\
tilhørighet\ nærhet til egen kommune |
4% |
|
6% |
3% |
4% |
3% |
|
0% |
4% |
9% |
9% |
|
4% |
5% |
|
4% |
4% |
5% |
0% |
|
3% |
6% |
0% |
|
2% |
0% |
10% |
5% |
|
Økonomi\ sløsing av penger\
pengene blir brukt andre steder |
5% |
|
3% |
7% |
3% |
7% |
|
8% |
4% |
6% |
7% |
|
6% |
4% |
|
5% |
4% |
6% |
0% |
|
1% |
7% |
17% |
|
2% |
10% |
0% |
6% |
|
Ser ingen ulemper |
5% |
|
6% |
0% |
6% |
8% |
|
8% |
4% |
9% |
3% |
|
6% |
4% |
|
5% |
18% |
0% |
0% |
|
9% |
3% |
0% |
|
7% |
0% |
4% |
2% |
|
Annet, noter... |
16% |
|
14% |
19% |
16% |
14% |
|
7% |
19% |
14% |
9% |
|
13% |
19% |
|
16% |
17% |
16% |
15% |
|
20% |
12% |
20% |
|
8% |
32% |
36% |
15% |
|
Ubesvart \ Vet ikke |
9% |
|
11% |
5% |
14% |
8% |
|
13% |
10% |
0% |
5% |
|
15% |
4% |
|
9% |
11% |
9% |
15% |
|
11% |
6% |
41% |
|
10% |
17% |
11% |
9% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hva
er det mest positive med en eventuell sammenslåing av to eller flere kommuner
i regionen Østre Agder? |
Bedre\ større fagmiljø\ økt
kompetanse |
8% |
|
10% |
7% |
8% |
7% |
|
6% |
6% |
18% |
16% |
|
9% |
8% |
|
8% |
17% |
5% |
6% |
|
14% |
4% |
0% |
|
14% |
11% |
4% |
7% |
|
Bedre økonomi\ spare penger |
9% |
|
11% |
9% |
9% |
8% |
|
9% |
7% |
16% |
17% |
|
12% |
6% |
|
9% |
13% |
7% |
22% |
|
17% |
4% |
0% |
|
10% |
6% |
16% |
9% |
|
Bedre samferdsel\
infrastruktur\ kollektivtransport |
2% |
|
0% |
3% |
4% |
2% |
|
0% |
2% |
2% |
9% |
|
2% |
2% |
|
2% |
3% |
2% |
0% |
|
4% |
1% |
0% |
|
2% |
0% |
0% |
3% |
|
For liten alene\ bli større |
5% |
|
3% |
2% |
10% |
6% |
|
2% |
5% |
4% |
11% |
|
4% |
7% |
|
5% |
18% |
0% |
0% |
|
10% |
2% |
0% |
|
6% |
0% |
5% |
4% |
|
Effektivisering\ stordrift |
3% |
|
0% |
5% |
5% |
3% |
|
2% |
1% |
9% |
10% |
|
3% |
3% |
|
3% |
8% |
1% |
0% |
|
6% |
1% |
0% |
|
3% |
0% |
6% |
3% |
|
Mindre administrasjon\
byråkrati |
10% |
|
7% |
11% |
12% |
9% |
|
17% |
7% |
9% |
23% |
|
12% |
7% |
|
10% |
21% |
6% |
0% |
|
16% |
6% |
0% |
|
6% |
17% |
12% |
11% |
|
Bedre tilbud på helse og
omsorg |
2% |
|
0% |
2% |
4% |
2% |
|
0% |
1% |
6% |
4% |
|
2% |
2% |
|
2% |
6% |
0% |
0% |
|
3% |
1% |
0% |
|
2% |
0% |
0% |
3% |
|
Flere tjenester\ bedre
tilbud (uspes.) |
5% |
|
1% |
6% |
6% |
5% |
|
4% |
2% |
12% |
14% |
|
4% |
5% |
|
5% |
13% |
1% |
3% |
|
10% |
1% |
0% |
|
9% |
6% |
2% |
3% |
|
Bedre\ bedre kvalitet på
tjenester\ service (uspes.) |
2% |
|
0% |
3% |
4% |
3% |
|
0% |
1% |
4% |
11% |
|
2% |
2% |
|
2% |
7% |
1% |
0% |
|
5% |
0% |
0% |
|
3% |
0% |
0% |
2% |
|
Klarer ikke å levere
pålagte oppgaver\ opprettholde tjenestenivå i dag |
0% |
|
0% |
0% |
2% |
0% |
|
0% |
1% |
0% |
0% |
|
1% |
0% |
|
0% |
0% |
1% |
0% |
|
0% |
1% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
1% |
|
Allerede godt samarbeid |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
2% |
|
0% |
0% |
1% |
0% |
|
0% |
0% |
|
0% |
1% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
|
0% |
0% |
0% |
1% |
|
Ser ingen fordeler |
35% |
|
28% |
39% |
38% |
36% |
|
46% |
41% |
14% |
19% |
|
31% |
39% |
|
35% |
4% |
48% |
30% |
|
16% |
50% |
15% |
|
25% |
39% |
35% |
40% |
|
Annet, noter... |
11% |
|
12% |
6% |
11% |
13% |
|
10% |
9% |
15% |
17% |
|
12% |
9% |
|
11% |
17% |
8% |
9% |
|
16% |
8% |
0% |
|
11% |
27% |
14% |
8% |
|
Ubesvart \ Vet ikke |
20% |
|
32% |
20% |
12% |
14% |
|
11% |
22% |
17% |
9% |
|
22% |
18% |
|
20% |
12% |
22% |
29% |
|
10% |
22% |
85% |
|
22% |
0% |
17% |
19% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andre
kommuner for sammenlåing: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Svar |
Frekvens |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Byggland |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bygland |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
firesdal |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ingen |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skoland |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
telemark |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Telemark |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
teungen |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
treungen |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andre
positive argumenter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andre
negative argumenter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|