Ivrige skoleledere og lærere fra ungdomsskolene i Arendal, Tvedestrand, Risør, Gjerstad, Åmli, Vegårshei og Froland var samlet for å få kompetanseheving innen kunstig intelligens (KI). Haakon Sundbø, Institutt for IKT ved UiA og Gry Jakobsen fra Grimstad Ungdomsskole og UiA var faglig ansvarlige for samlingen. Dette er den første av to planlagte samlinger denne høsten. Mye har skjedd rundt KI de siste årene og stadig ble vi påminnet om at den første ChatGPT ble tatt bruk i nov 2022, altså for under to år siden.
Alle lærere skal ha profesjonsfaglig digital kompetanse og var målet var å skape en bro fra digital teknologi til klasserommet. I forkant av samlingen der 154 lærere svarte, kom det frem at flere hadde bekymringer rundt hvordan vurderingen av elevenes kompetanse skulle foregå og at de ønsket å lære mer om dette.
I følge Stortingsmelding 21 (2016–2017) “Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen” er kollektiv skolebasert kompetanseheving en prosess der hele skolen, inkludert ledelsen og alle ansatte, deltar i en felles utviklingsprosess på arbeidsplassen. Målet er å forbedre skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter innen læring, undervisning og samarbeid. Tilnærmingen er mer effektiv enn individuelle tiltak fordi den skaper en felles forståelse og praksis blant lærerne, kan føre til varige endringer i undervisningen. Det finnes et eget rammeverk for lærerens digitale kompetanse, kalt PfDK.
Utfordringer med KI inkluderer kritisk tenkning, kildekritikk og forståelse for hvordan man kan bruke verktøyet.
Alle fikk prøve KI-praterobotene for ungdomsskolene på Agder. Det ble eksperimentert, prøvd ut og vi ble gjort kjent med det store mulighetsrommet disse praterobotene gir både elever og lærere.
Neste KI-samling er 22. november. Innen den tid skal ressursgruppene teste ut og skaffe seg noen erfaringer på egen skole.
Vi ser frem til neste KI samling.